Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




fredag 26 maj 2017

Remakebolaget Praktik och Caminodagen!

Jag tänkte berätta om min praktik på Remakebolaget i Stockholm där jag praktiserade v.8-10 (som Liselott skrev innan bättre sent än aldrig).

Remakebolaget är en ekonomisk förening och ett socialt företag som jobbar med återbruk och offentlig utsmyckning och då främst med mosaik av gammalt kakel, porslin och speglar, men de syr även flaggspel på beställning och säljer väskor och diadem m.m. som deltagarna har gjort.

Står vid cafét och butiken är raktfram och på vänstersida om bilden, två väskor på höger sida också.
Butiken där det säljer grejorna de gjort.
Remakebolaget är ett ställe där folk som är sjukskrivna eller har svårt att komma ut på arbetsmarknaden, arbetstränar och kan arbeta i sin egen takt och sysselsätta sig själv på ett kreativt sätt, genom att sy saker efter mallar eller göra något man själv känner sig inspirerad av. Man kan också var i mosaikverkstan och sätta mosaik på krukor eller göra ett självporträtt av mosaik, får också beställningar att utsmycka vägg av mosaik m.m

Kruka med mosaik på.
Mosaikvägg.
Porträtt av mosaik.
Remakebolaget har två lokaler , det ena är på café Dynamo vid Medborgarplatsen som är öppet för alla och för föreningar som hyr lokaler hos dom. Bakom cafét har de en syverkstad där jag praktiserade.


Den andra lokalen ligger på Mariatorget och är en mosaikverkstad.

Mosaikverkstan.
Det jag fick göra var att vara med deltagarna på Remakebolaget och se hur det jobbade. Jag fick till t.e.x hjälpa till med en beställning från Café 44 på ett svart och rött flaggspel, av återbrukade tyger. Jag lärde mig också hur man kan man kan lägga mosaik utefter en utskriven bild, med hjälp av att lägga plast över bilden och sedan stålnät, kan du sen  lägga på mosaiken. När limmet sedan har torkat så kan du flytta stålnätet med ditt motiv dit du vill ha det. Var också med på målarverkstad och stickgruppen som de har en eftermiddag i veckan som är öppet för alla som ville testa på. Sedan var jag också med på soppa och scen som de har en gång i månaden som är att vem som helst efter ett tema kan berätta en dikt eller sjunga en sång m.m.

Irene lägger ditt mosaikbitar efter hon har placerat stålnätet där hon vill ha de.


En eftermiddag höll jag själv en workshop hur man gör mössor av gamla t-shirtar, vilket många tyckte var roligt.

Mössor av gamla t-shirtar
Irenes lite förstora mössa av gamla t-shitar.

Första fredagen då jag praktiserade åkte jag och deltagarna på Liljevalchs Vårsalong för att inspireras av alla begåvade och okända konstnärer som hade ställ ut sina verk.

Therese Olsson - Maskinstickning med broderidetaljer
Julia med en skulptur från vårsalongen.

Jag hade ett avbrott från praktiken den 7 Mars, då jag var på Caminodagen (eller framtidsdagen som det nu kallas) med Susanne, lärare Alex och Anna- Maria, vilket var väldigt intressant och lärorikt. Vi fick lyssna på flera olika föreläsare som pratade om ett mer miljövänligare och hållbarare samhälle på alla plan. Varför inte ta en titt själv vad det pratade om på länken nedan. 
https://urplay.se/serie/200852-ur-samtiden-haller-vi

Inga kommentarer: