Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




fredag 12 maj 2017

Praktik på TÅ


Tänkte att det var dags att skriva om min praktik som jag hade på TÅ - Totalt Återbruk  v.9 och 10 (bättre sent än aldrig).

TÅ ligger i Torshälla och är ett socialt företag under Dynama kompetensutveckling som även driver ReBuyke på Retuna och
SKE -självkraft i Eskilstuna m.fl.


TÅ tar emot nyanlända från Etableringen som behöver träna svenska och lära sig svenska arbetsförhållanden, även
långtids sjukskrivna eller arbetslösa som behöver arbetsträna. 
Käthie Sierau är verksamhetschef och idèspruta på TÅ. Deltagarna har alla olika bakgrunder men gemensamt är att alla sysslar med återbruk och skapande av textil och trä.
Även bakning, städning och odling står på agendan, på TÅ kan allt hända då deltagarna får vara med och bestämma utifrån intresse.





Det är avkopplande att brodera






Männen vill helst jobba med trä.


Under dessa veckor fick jag ta del av många intressanta möten med människor från olika kulturer och bakgrunder. Jag har testat att handleda i hur man syr en skål av mattrasor.
  Käthie gav mig många sytips och dessutom fick jag testa att tova ull, vilket var mycket kul och det resulterade i ett par tofflor och tulpanvasen här under.



En mycket givande praktik
Tack så hemskt mycket för att jag fick komma.

Inga kommentarer: