Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




torsdag 13 april 2017

Min praktik på Sörmlands Museum

Nu tänkte jag berätta för er om min praktik,  jag var under två veckor i Nyköping på Södermanlands länsmuseum.  Under museets tak finns utställningar utspridda runt hela länet,  både inne och ute, pedagogiska program och kurser, workshops, rådgivning till insamling, dokumentation och öppna samlingar.

Jag fick vara med på två av museets enheter - Hemslöjdsenheten och enheten för Kulturmiljöer.

På hemslöjden var jag med och genomförde workshops i både täljning och pappersslöjd.

Grön Lördag på Culturum i Nyköping och vi gjorde pappersblommor.
Jag tillbringade några timmar i museets samlingar och tittade på alla möjliga udda, vackra, gamla, märkliga, roliga, fula, knasiga, trasiga, hela och nya föremål som finns att beskåda i samlingarna.

Vita rockar, handskar och röda tandläkartossor på fötterna är ett måste innan du får stiga in i samlingarna. 
När jag var med gänget på Kulturmiljöer så åkte vi på rådgivningsträff ute hos privatpersoner i länet, där fick dem hjälp med t.ex. Hur en ska tänka vid restaurering av en redan befintlig gammal byggnad för att behålla ett kulturhistoriskt värde. Eller var en ska börja med att renovera upp i ett gammalt torp där tidigare ägare varit lite snabba med att modifiera.  

Ute i snön å kikar på lador.

En dag stod jag på en byggnadsställningar i snöslask och tittade på ett spåntak av ek där takläggare höll på att byta på en medeltida kyrka. Där en antikvarie är med och ser till att allt sköts på rätt sätt ur ett kulturmiljö,-/värdes-perspektiv, gentemot vad länsstyrelsen och kyrkan beslutat,  lite som en expert i det hela.  

Spåntaksinspektion.

En söndag följde jag med på visningar i Kungstornet på Nyköpings Hus.

Kungstornet på Nyköpings Hus. 

I samarbete mellan de två enheterna fick jag ett eget projekt att greja med, inför en utställning på Nynäs Slott som i sommar körs för andra året. Hållbart Hemma heter utställningen som handlar om hur vi kan skapa ett mer giftfritt och miljövänligt hem, genom att välja naturvänliga material och plastbanta. Jag fick i uppgift att skapa ett föremål av återbrukat material med tillhörande beskrivning,  så att besökare i utställningen kan ta med sig exemplar och tillverka en egen. Det blev en korg, sydd på symaskin,  av mattrasor. (liknande de som finns i tidigare inlägg på bloggen)

I skrivande stund byggs det för fullt på Nya Huset i Nyköpings Hamn och alla medarbetare på museet jobbar för fulla muggar med att sortera papper i pärmar och märka upp, fotografera, registrera och packa alla de föremål och historier som finns i samlingarna. För hösten 2018 öppnar det stora och nya museet upp dörrarna för allmänheten.  Det kommer bli jättespännande,  där kommer finnas café och restaurang, pedagogiska verkstäder, arkiv,  utställningar samt samlingar och föremål till beskådning.  Allt samlat i samma hus!  

Till slut kan jag även avslöja att jag i sommar kommer att jobba för museet på Nynäs Slott i sommar.  

Glad Påsk!

/Moa













Inga kommentarer: