Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




fredag 17 mars 2017

Mylla för alla sinnen

  Varje dag pratas det om klimatet och miljön som vi lever i. Allt man ska och inte ska göra för en bättre värld. Innan jag påbörjade denna utbildning tog vid så hade jag knappt någon kunskap om ett bra miljötänk. Visst kunde man det grundläggande, men inte er än så.

Nu när det har varit praktik så gavs det oss en stor möjlighet till att kunna fördjupa oss i de man tycker om eller testa något helt nytt. Jag tyckte det var dags för ett litet äventyr som skulle ge nya perspektiv, kunskap och idéer. 

Vår utbildning har gett oss mycket kunskap om återbruk och miljö. Dock ville jag har mer information och praktisk kunskap inom ekologisk odling.
Med kängor och och varma kläder har jag befunnit mig på Mylla, som ligger i Näshulta utanför Eskilstuna.

Mylla är ett andelsjordbruk som drivs utav Daniel Larsson och Hanna Nordin. Daniel har huvudansvaret för odlingen och honom har jag fått äran att jobba med under dessa veckor. 
På Mylla strävas det att producera grönsaker med hög kvalité genom ett hållbart och schysst sätt till människor i närheten.

Här på Mylla är det andelar som gäller. Har du inte de gröna fingrarna som du önskar att du hade, men ändå vill ha det närodlade och ekologiska grönsakerna, då är Mylla ett toppen val. Passa på att gå in på deras hemsida, mylla.farm om du är sugen på att skaffa dig en andel eller bara nyfiken på hur det fungerar.




                                                     Här har jag befunnit mig




Här ser vi grönkål som har övervintrat i växthuset. Den har inte fått så mycket skötsel utan har kunnat klara sig bra på egen hand under vintern.


Dränering är bra tillgång att ha i sitt växthus. Så när vädret blev allt för ruskigt för att arbeta utomhus så var det grävning som gällde inne i växthuset. Härligt att få arbeta med kroppen och göra nytta. Dock så regnade det en del så blev en liten innehus pool. Ibland tänker man inte hur mycket arbete som läggs ner för att grödor ska ha det bra.





Även om våren och sommaren inte har anlänt än så krävs det mycket planering innan man sår. Jag fick testa att så ekologiska frön och omplantering av plantor som såtts tidigare under året. Varje planta hanteras varsamt. En viktig sak som jag tagit med med mig är att plantera de stora plantorna intill varandra och sätta de mindre plantorna på kanterna eller tillsammans. Så att alla plantor har en större chans att överleva. Att vara med att så frön och sedan se grödorna komma upp ger en magisk känsla i kroppen.




När jag kom till Mylla var det bara stommen till skjulet som stod på plats.  Så nu när praktiken har slutat så har det hänt lite mer. Stor del av bygget är av återbrukat material. Riktigt roligt att vara med och även se större projekt växa fram. Det har inte alltid gått som planerat, MEN lösningar har alltid hittats. Ett stort driv och intresse övervinner alltid problem som uppkommer.


Med en grönare själ och såklart platåkängorna av lera avslutar jag min praktik på Mylla. Det kommer såklart bli flera besök under våren och sommaren så man får se alla plantor i sin fulla blom och storlek. Jag har lärt mig otroligt mycket och alla sinnen har fått sig en upplevelse.

Inga kommentarer: