Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




måndag 13 mars 2017

Min tid på Refo

Jag (Ylva) har fått privilegiet att hänga med Liselotte på Refo i två veckor. Refo vill genom designad remake, samarbeten och utbildning skapa ett kretslopp som ger jobb, integration och minskat svinn. 

Ingen dag har varit den andra lik. Jag har tillbringat tid på kontoret som också är butiken där varenda meter är fylld av produkter och spännande design gjort av flera olika designers som arbetat med återbruk. Spännande idélösningar med exklusiva slutresultat.




Här är tre olika sorters armband som säljs. De första är gjorda utav gamla blixtlås av Refo by Kronbruden och de andra två är gamla hörlurssladdar upcyclade av Refo by Christel.

En del i Refos kretslopp är deras refo-paket. Överblivna kläder samlas in varav många är barnkläder. De sorteras ut av människor som arbetstränar där de också sätts ihop till olika paket baserat på storlek. Paketen delas ut lokalt till barn som behöver kläder, just nu i Järvaområdet. Viktigt att veta att även i vårt skyddade och överkonsumerande samhälle händer det att barn inte går till skolan på grund av avsaknaden av kläder. Med hjälp av insamlingen av kläder kan människor sättas i arbete och barn kan slippa frysa. Det var minst sagt lärorikt för mig att följa med och besöka de olika delarna i Refos kretslopp.

Under min andra vecka hade vi förberett en hel del för att ha en workshop på internationella kvinnodagen den 8 mars. Refo blev tillsammans med Stockholms läns hemslöjdsförening inbjudna av kvinnocentret i Tensta-Hjulsta. Efter fina tal och lite mat så sattes musiken igång och alla började dansa! Tur för oss att det fanns en massa barn kvar som ivrigt ville göra tyg- och metallmedaljer med oss.

 Liselotte från Refo och Hatice från Kvinnocenter i Tensta-Hjulsta

 Dans + liten besökare på vår workshop


 Vi hade förberett utklippta tapetbitar som alla fick skriva ner kvinnor de såg upp till. Detta blev mycket lyckat och lapparna hänger idag på kontoret på Kungsholmsstrand och blir bara fler och fler.

Något annat jag hjälpt till och pysslat med är Refos fruktpåsar. Tanken är att de ska ersätta plastpåsarna man använder i affären när man köper frukt och grönt. Hållbart!





De har sin shop både på webben och i butiken på Kungsholmsstrand 175 och man kan följa dem på deras instagramkonto.

Många härliga människor, nya intryck och viktiga frågeställningar har jag fått ut av mina två korta men intensiva veckor. Stort tack till Liselotte och alla andra jag mött under tiden!

Inga kommentarer: