Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




torsdag 25 augusti 2016

Från kunskap till praktik.


Att fläta är ju trevligt som teknik men hur använder vi den till en praktisk produkt ? Självklart så är material val det som styr den saken och mitt val av material kanske inte är det bästa då den redan nu har ena foten tillbaka i pappersåtervinnings lådan.


Nu kunde jag ha valt någon annan typ av papper som material men Eva planterade iden om att använda cykelslang som material istället och tidigare elever hade redan utforskat att kombinera cykelslang med flätning och dom kom fram till att enbart cykelslang var för mjukt och behövde något mer som stöd och kom fram till att persiennlameller passar bra att träda in i slangen för att ge det extra stöd man behöver.


Nu ska jag inte tråka ut er med tekniken om hur man flätar utan visar istället slutresultatet. Korg är stabil och gedigen och jag kan se flera användningsområden till korgar i det här materialet och ett kommersiellt värde och det är ju därför jag går den här utbildningen för att lära mig tekniker för att producera produkter med ett kommersiellt värde från skräp.

Inga kommentarer: