Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




lördag 28 maj 2016

Slutprojekt Lastcykel

När det var dags att välja slutprojekt så visste jag inte alls vad jag skulle göra. En dag satt jag och tittade på lastcyklar på denna sida: http://cykelpendlare.blogspot.se/2012/04/ladcykel-cargobike-ar-ett-bra.html eftersom jag var nyfiken på vad det fanns för alternativ därute. Jag hade börjat fundera på lastcykel då jag under vintern varit utan bil och fortfarande är. Jag fick då förslaget att bygga en egen lastcykel, men jag tänkte först att det blir alldeles för mycket jobb. Men efter ett par dagars funderande beslöt jag mig för att ändå göra det, jag har erfarenhet av att arbeta med metall men jag visste dock inte hur jag skulle gå tillväga rent tekniskt. Jag sökte på internet efter "DIY cargo bike" och fann en del bilder men bara en fullständig dokumentation från en kille i Österrike. Hans beskrivning hittar ni här: http://www.instructables.com/id/how-to-build-a-cargo-bike/ Jag tog även kontakt med honom för att be om råd och få lite stöttning under projektet.

Istället för att bygga en ram och en trälåda kom jag på idén att använda mig av en kundvagn istället, dels för att det skulle vara kul men även för att det möjligen skulle spara byggtid och ge mindre vindkänslighet än en trälåda. Framförallt ville jag med kundvagnen sända ett budskap om att vi kan göra våra ärenden i stan utan att behöva en bil.

Jag började med att försöka få tag i material. Genom en klasskamrat fick jag kontakt med personal på Ica Maxi som ville donera en kundvagn. Genom min lärare Theresia fick jag en cykel som skolan hade fått från ReTuna då det var cykelmekardag tidigare under hösten.
Hur skulle det här gå till egentligen?


Jag började med att med vinkelslip kapa itu ramen på cykeln vid vevlagret och styrlagret. Kundvagnen rensades från plastdetaljer, drickabackshållare och barnstol. Benen med hjul kapades också bort.
Cykeln isärkapad, låset fick också tas bort.

Kapat och klart för att slipas rent.

Luckan baktill på kundvagnen svetsades fast.

Kundvagnens botten behövde förstärkas för att jag skulle kunna svetsa dit fästen för hjul och styrning. Jag hade tänkt använda vinkeljärn 20x20mm här men fick endast tag i 20x6mm plattjärn av en vän som har mekanisk verkstad, det håller det också.

Här har jag kapat bort kundvagnens hjul från benen. Jag ville försöka använda dessa till "hjulhus" då jag inte hade något annat material tillhands. Men formen var fel och de var för långa.

Jag kapade små spår i rören och kunde sedan bocka dem till den form jag ville ge dem. Spåren svetsades sedan igen. Från ena änden kapades en bit bort och svetsades på i andra änden som behövde förlängas. OBS! Svetsar du i galvat eller förzinkat material så avger det mycket giftiga ämnen/gaser, så var i ett väl ventilerat utrymme, helst utomhus.

Benen omformade och renslipade, och nästan exakt likadana!

De främre hörnen krävde extra material för att kunna fästa hjulhusrören på så jag svetsade fast ett par plattjärn på varje sida.

Det gäller att kolla vinklar hela tiden och punkta fast i början så att materialet inte drar sig åt fel håll när det blir varmt av svetsningen.

Fästen för hjulen kapades till av plattjärn och slipades till för att kunna skruva dit hjulaxlarna.
Inte laserskurna men de duger för ändamålet!

Ett av de svårare momenten, att punkta dit fästena och samtidigt se till så att vinklarna och måtten blir rätt, och samma på båda sidor av kundvagnen dessutom.

Mät, mät, mät och mät några fler gånger. Punkta fast och mät igen. Hjulens framdel ska helst peka in mot centrum en aning, det kallas "toe-in"-vinkel och bidrar till bättre styregenskaper och bättre väghållning. Samtidigt ska hjulens överdel också luta inåt mot centrum av samma anledning, denna vinkel kallas för negativ Camber-vinkel. Jag mätte ingen exakt vinkel utan satsade på 5-6 mm toe-in av fälgens längd, och ca 10 mm lutning till Camber-vinkeln.

Fästena ditsvetsade och vagnen rullar bra.
Det här kan nog bli bra... 24" fram och 26" bak.

Här syns en kryssförstärkning som jag valde att göra från platsen där styrningen kommer sitta ut till hjulaxlarna då dessa punkter blir mest belastade.
Istället för att använda mig av cykelns styraxel fick jag för mig att jag ville se om det gick att använda ett hjullager från kundvagnen, och göra en bolt-on lösning istället för att svetsa, detta skulle visa sig vara ett dåligt beslut.
Ett hål borrades för att hålla hjullagret på plats, men där skulle ingen bricka och mutter få plats...


...så jag fick svetsa dit ett plattjärn som löste det.
Av plattjärn tillverkades fästen som skulle svetsas på den förlängda cykelramen och hålla fast hjullagret.
Ditpunktat på undre ramröret, sedan borrades också ett till hål i hjullagerhållaren för det övre ramröret.
Det svåraste momentet av alla, hur lång skulle cykeln bli för att ge en bra sittställning? Vilken vinkel skulle kundvagnen ha, och cykeln? Det var svårt att provsitta och att mäta. Ramröret måste dessutom hamna i exakt linje med cykeln.

Flanell-skjortor är lättantändliga, tänk på det!

För att komma åt att svetsa på cykelramen demonterades trampor och lagerhuset, ett lager upptäcktes då ha gett upp. Ett friskt uppe till vänster, det högra var i två delar och sönderrostat.

Ett tips är att alltid fota det du demonterar så att du senare kan se hur allting satt ihop.

Med magneter och vattenpass som hjälpmedel punktades röret dit.

Denna cykel hade trasiga lager och inga hjul, den hade kostat mer att laga än det skulle gå att få ut för den. I brist på material fick den bidra med sin ram till att bli en ny cykel.

Två bitar rör svetsades ihop för att bli den övre delen av ramen. Fästen tillverkades och svetsades dit som sedan skulle bultas med hjullagerhållaren. För att bocka röret kapades även här spår och svetsades igen.

Här svetsas det undre röret fast ordentligt.

Den skrotade cykeln fick även bidra med material som skulle hålla ihop de två nya ramrören.

Magneterna fick hjälpa till igen för att det skulle bli rakt.

Klart! Men nu uppstod problem...hur skulle stagen fästas som skulle stabilisera ramen? Bulten som går igenom lagret måste dessutom vara helt utan glapp. Idén fick överges, ibland går det för snabbt helt enkelt...

Jag fick göra som österrikaren hade gjort, svetsa dit styraxeln från en cykel istället. Jag valde att ta den från skrotcykeln då den var mycket kortare och i grövre material. Jag var faktiskt förvånad över hur tunt rörmaterial den nyare cykeln hade.

Kundvagnens backhållare kapades itu...

...och blev fästen för framlyktorna...

...och fästen för frambromsar och eventuella framskärmar.

Här är styrstången ditsvetsad. Tre stag tillverkades av plattjärn och ett fyrkantsrör för att hålla fast det ytterligare. Som synes har jag även förstärkt botten med ett plattjärn från styrlagret till fronten där staget ska bultas fast. Jag märkte innan att det fortfarande sviktade lite men efter detta så försvann det.

Ramen äntligen klar! Till skillnad mot vanliga cyklar där styrlagrets topp lutar bakåt så ska enligt uppgift lastcyklars styrlager luta framåt. Här fann jag lite olika siffror mellan 9,5-15 grader. Återigen mätte jag inte, då jag saknade något att mäta grader med, utan använde mig av mitt utmärkta ögonmått istället. Styraxeln som svetsades fast under kundvagnen fick helt enkelt bara luta framåt en aning.
Montering och målning påbörjad, jag valde att pensla på hammarlack då den ska vara stryktålig och kräver ej grundfärg, sprayfärg går det åt många burkar av och det hade blivit för kostsamt.

Att pensla på hammarlacken visade sig såklart inte vara det enklaste, precis som all annan färg blir det rinningar hur försiktig du än är och kundvagnens alla vinklar och vrår krävde att jag duttade på färgen med penseln. Två lager målades men det blev inte bra ändå. Jag köpte en sprayburk klarlack som provades på en målad lös del för att se om hammarlacken tålde klarlacken. Efter ett par timmar verkade delen fortfarande ok, och jag började spraya cykeln, men då tålde hammarlacken helt plötsligt inte klarlacken! Färgen började skrynkla sig och jag trodde att jag skulle få slipa hela cykeln ren och börja om... De värsta ställena slipades lite och ett tredje lager hammarlack penslades på, nu fick det duga bestämde jag.

Sedan monterades bromsar dit, för att kunna bromsa båda framhjulen samtidigt fick jag tips från österrikaren att köpa ett speciellt handtag som det går två bromsvajrar från. Detta kände inte cykelaffären till eller kunde hitta i sina leverantörskataloger, men jag fann ett på ebay som jag fick hem för ca 175 kr. Växelvajern med reglage var för kort nu, då den måste kunna följa med när kundvagnen svänger. Jag köpte en ny som skulle vara lite längre men när jag provade ut den kändes den också lite för kort. Jag behöll den gamla och monterade den en bit ner på kundvagnen istället för på handtaget. Styret, eller kundvagnens handtag, demonterades och cykelslang träddes på. Framlyktorna är nya LED-lampor som går på batteri, dynamo ville jag undvika då det ger mer motstånd.

Så blev den!

Jag hann med en runda på stan och cyklade även ut till ReTuna med den till utställningen och den fungerade faktiskt väldigt bra. Cykeln är treväxlad och har ganska grova däck, med fler växlar och city-däck istället blir den såklart lite mer lättrullad och några extra växlar är alltid bra. Styrningen kändes också bra, det är möjligt att jag kommer sätta dit någon form av styrdämpare, tex en fjäder som spänns när du svänger och drar kundvagnen mot centrum så att styrningen stabiliseras och motverkar wobbling. Detta var dock inte något problem som märktes av nämnvärt.

Jag hade planerat att göra någon form av sits i kundvagnen för att kunna skjutsa två barn, detta hann jag inte med utan det får bli senare. Först vill jag provcykla lite mer dessutom. Som alla lastcyklar så ska höga farter i samband med snäva kurvor undvikas, detta gäller min också och jag vill lära känna cykelns egenskaper lite bättre.

Totalkostnaden för cykeln hamnade på ca 1300 kr. Jag hade lite cykeldelar hemma som jag fick byta in hos Görans Beg Cyklar mot 24" framfälgar. Däck och slang kostade ca 600kr men då valde jag extraförstärkta däck med självtätande slang som kostade lite mer, sedan köptes färg, lager, reflexer, bromshandtag, bromsvajrar och framlyktor.

Jag ville göra en lastcykel för att det är ett bra alternativ till bilen och för att jag själv upplevt hur skönt det är med städer där cykeln dominerar över bilen. Lastcykeln har inte slagit igenom helt i Sverige än men den är definitivt på gång!

Jag vill passa på att tipsa alla om en mycket bra dokumentär som inspirerat mig: Bikes Vs Cars.
Här kan ni läsa en recension: http://www.dn.se/kultur-noje/filmrecensioner/bikes-vs-cars/

Här kan ni läsa mer om lastcyklar: https://sites.google.com/site/cyklamedlastcykel/home

Denna glädjande nyhet fick jag se idag: http://supermiljobloggen.se/nyheter/2016/05/barcelona-valjer-manniskan-framfor-bilen


Tack för denna gång!

/Joel 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Vilken fantastisk lastcykel och vilken fantastisk redovisning av arbetet med den. Bra bilder med bra text. Jag är imponerad. Det är så att jag vågar göra en lastcykel själv.

Helén

Joel F sa...

Hej Helén!
Tusen tack för komplimangerna! :) Hör gärna av dig om du sätter igång, det vore jättekul! Mvh Joel