Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




tisdag 31 maj 2016

Nybrukarna.

Bättre sent än aldrig, tänkte jag skriva lite om min praktik.

Jag hade min praktik hos Maja Söderberg i Tolg. Maja är med och driver andalsjordbruket Nybrukarna. Ett andelsjordbruk innebär oftast att du som konsument köper en andel av säsongens skörd innan säsongen drar igång och sedan får ta del av den under odlingssäsongen.
 
Andelsjordbruket är ett sätt att skapa en närmare relation mellan konsumenten och odlarna. Där konsumenterna kan få en inblick i hur odlingen går till, en chans att påverka vad som odlas och ett sätt för odlare och konsument att dela på  riskerna och vinsterna i odlingen. Det är också ett bra och spännande alternativ för att kunna odla i mindre skala. Jag är väldigt intresserad av odling och  matproduktion och var därför väldigt nyfiken på hur ett andelsjordbruk  kan fungera i praktiken.
Eftersom att Nybrukarna  odlar i Småland fick jag naturligtvis, bland mycket annat, vara med och plocka sten ur odlingarna.




 Jag fick även följa med Maja när hon, genom Klimatmat, höll i en workshop med potatistema för designstudenter på Linnéuniversitetet i Växö. Där deltagarna tillsammans fick laga en potatis- tapas och smaka olika potatissorter i en potatisprovning.





 För mig som odlingsintresserad och intresserad i hur matproduktion och vår framtida matförsörjning var det en väldigt lärorik och inspirerande praktik.
/Eira


Inga kommentarer: