Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




onsdag 13 april 2016

Praktik hos ReTuna Design

Vecka 13-15 har vi haft lov och praktik. Några drog till Sydafrika eller så avsides som till Bollnäs, men jag valde att stanna kvar på ReTuna och göra min praktik hos ReTuna Design som säljer renoverade möbler och annan inredning. Butiken drivs av Nucho Sejdic med hjälp av hans fru Dina som nyligen öppnat ReTuna Textil där hon syr om kläder och säljer textilier mm.
Under mina två veckor på praktiken fick jag bland annat slipa, limma, måla och klä om möbler vilket alltid är kul. Det kommer in en hel del fina möbler till ReTuna så mitt tips är att alltid åka dit och titta innan ni köper nytt. Gamla möbler renoverade med en unik touch är inte bara bättre för miljön än nya, de ger också en personligare prägel väl på plats hemma. ReTuna Design är duktiga på att kontinuerligt fota det som är nytt i butiken och lägga upp på sin Facebook-sida, så följ dem gärna där.

Även om jag gillar att ta till vara på de möbler som redan finns så önskar jag att fler var medvetna om att det faktiskt tar ganska lång tid, bara att slipa och måla eller limma eller vad som nu måste göras. Ett par timmars jobb på en stol är inte ovanligt att det behövs och då kanske det inte ens syns efteråt. Ofta måste en avvägning göras om hur mycket jobb och tid som är värt att lägga ut på varje möbel, då det i slutändan faktiskt måste betala sig också.

Jag hade två väldigt bra, lärorika och intensiva veckor hos ReTuna Design! Nedan några exempel på lite av vad jag åstadkom:

Nyslipat och lackat bord, en jeanskjol fick fortsatt liv som stolklädsel.
Teakbyrån fick alla ben limmade då de satt löst, byrån slipades och oljades in med teakolja. Fanérskadan valde jag att tapetsera med en passande vintage-tapet.

Två svensktillverkade robusta fåtöljer från Bröderna Andersson hade väldigt smutsig klädsel i ljusblå grov manchesterliknande tyg. Det hade tagit väldigt lång tid att klä om originaldynorna så istället fick fem soffkuddar bidra. Hörnen på de stora kuddarna syddes in för att passa bättre. En tredje stor kudde fick bli nya armdynor.

Färgen hade släppt i flagor på både bord och stolar. Bordsskivan var omålad men sliten och fläckig av smuts och färg så den slipades och penslades med oljevax. Stolar och bord slipades med maskin lite här och där för att ge en bättre "sliten" look.

I möbelprojektet vi hade tidigare gjorde jag om en gammal kista till en sittmöbel. Under praktiken blev det en till. Denna kista var målad med tre lager färg, det översta var mörkbrunt och skulle imitera träådring, vilket var mindre vackert. Med värmepistol och färgskrapa tog jag fram det understa blåa lagret men fläckvis fick de övre lagren vara kvar, vilket gav ett rustikt utseende. Kistan slipades med sandpapper för att jämnas till lite. En grov linneduk fick bli klädsel, vilket jag tyckte passade väldigt bra till kistans färg och lantliga sekelskiftes-känsla.

  / Joel Friedrich

Inga kommentarer: