Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




söndag 20 mars 2016

Bokbinderi och Gerillaslöjd

Jag ska väl erkänna att jag först var lite skeptisk när jag såg bokbinderi på schemat. Vad är det för uråldrigt hantverk vi ska få lära oss? Vad ska man ha för nytta av det? Men se där hade jag fel! Det var ju jättekul och så användbart! Jag tror ingen av oss kommer att behöva köpa en anteckningsbok igen, det är ju bara att binda en egen.


Lena Hällzon, en duktig bokbindare från Örebro, var vår gästlärare under tre dagar. Vi fick prova på lite olika bindningsmetoder, bland annat Long stitch med stegade hål och Belgisk teknik. Pärm-materialet var valfritt och går man på RD kan det bli precis vad som helst. Det tillverkades böcker av träbitar, iPad-fodral, kretskort, plastmattor, LP-skivor (och fodral), plåt, ull, cykelslang, tyg... you name it!

I torsdags lyssnade vi till en intressant föreläsning med författaren Frida Arnqvist Engström. Frida har skrivit boken Gerillaslöjd, och bloggar om slöjd och hantverk. Hon pratade om Gerillaslöjd, Craftivism, Städgraffiti och betydelsen av att synas i sociala medier. Är man nyfiken på dessa ämnen kan man kika in på Fridas blogg - www.kurbits.nu.

/Karolin

Inga kommentarer: