Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




tisdag 5 maj 2015

Praktik på Leksands Folkhögskola - Bokbinderi

Det var Lena Hällzon som först väckte mitt intresse för bokbindarkonsten när hon hälsade på Recycle Design under höstterminen för att visar oss olika häftmetoder.

Under min andra praktikvecka var jag alltså på Leksands folkhögskola där jag fick äran att vara med på handbokbinderi. Jag fick lära mig oerhört mycket tack vare sig Leif Halldorf som är kursansvarig och en mycket kunnig och engagerad bokbindare. Han visade mig hur böcker binds. Jag har under hans ledning tillverkat två böcker. Jag fick också göra en låda som Katja Winkes lärde mig att göra. Vad jag lärde mig var framförallt att bokbindning består av många små moment. Jag hade tillfälle att prata med elever som gick på bokbindarlinje och det visade sig att alla hade sin specialområde, några tyckte särskilt mycket om att bygga lådor, andra arbetade med historisk bokbindning etc. Genom att titta på hur eleverna arbetade med sina uppgifter och genom att prata med dem lärde jag mig mycket.

Jag är mycket glad att jag fick vara på bokbinderlinjen och jag har lust att lära mig mer om bokbinderi. Kanske blir det mer i framtiden...

Med hjälp av Leif fick jag möjlighet att binda de här två böckerna:




Katja Winkes har tillverkat den här lådan och böcker. Katja finns med på nuvarande Nobel Museums bokbindarutställning. Hon har tillverkat en bok inspirerad av en av Alice Munroes böcker. Katja har gått tre år på bokbinderi kurs och förbereder sig just nu inför Gesällprov i bokbinderi. Viel Glück, Katja!

 

 

Så här ser det ut på bokbinderikursen:
 





På bokbinderi lär man sig att marmorera papper för att binda sina böcker:








En historisk bokband som inte är helt klar gjort av Elin Karlsson. Elin har berättat för mig att hennes specialintresse gäller historisk bokbindning. Hon kommer att flytta till Gotland där hon så småningom ska ta över den enda bokbinderi som finns på ön. Lycka till!


Jonas försöker sig på skinn. Under min vistelse på bokbinderi fick jag sitta bredvid Jonas som gav mig många goda råd på hur man skulle binda en bok.



Lotta Nordin gjorde de här fantastiska lådor inbundna i textil:
 
 
Manne Dahlstedt, som var föreståndare och kursansvarig för bokbindarlinjen från 1994 till 2008, berättar här hur man producerar handgjort papper av linne och bomull.
 


Kursansvarig Leif Halldorf i arbete.


Tack alla för den här härliga tiden!

Hälsningar / Cristina



 


Inga kommentarer: