Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




tisdag 13 maj 2014

Praktik på miljövårdscentrum

Jag gjorde min praktik i miljövårdcentrums textil och måleriateljé, som är en del av
Rosängen i Örebro. Miljövårdscentrum är en verksamhet som drivs i formen arbetsintegrerat
socialt företag. Här finns en samling av flera små företag som tex restaurang,
bed & breakfast, butiker, bilverkstad, snickeri m.m. I dessa verksamheter pågår det
arbetsrehabilitering för personer som till exempel har skadat sig i sitt tidigare arbete.


I ateljén prövas bland annat förmågan till ett stillasittande arbete med finmotoriska moment.
Här får deltagarna jobba i sin egen takt med varierande arbetsuppgifter i olika typer av material.
De jobbar exempelvis med målning av tavlor och betongfigurer, textilt återbruk, broderi och decoupage. Ett mål är att tillverka saker till försäljning i deras second hand butik
"Gammalt blir nytt".
Betongfigurer


Under min praktik fick deltagarna i ateljén prova på några återbrukstekniker som att fläta grytunderlägg av tidningspapper och stryka plastpåsar. Några testade också på att göra mappar och askar av gamla lp-fodral. Det var härligt att se kreativiteten och alla nya idéer som flödade bland deltagarna.
                                      

Det experimenterades med att smälta in andra material mellan plasten



 
 
 
 
Korthållare och sminkväska

Under första veckan strök jag också lite plast och fick testa att fläta ett grytunderlägg av jeans




Den andra praktikveckan fick jag i uppdrag att fläta en sittdyna av jeans
Jag och Susanne (arbetsledare) hittade även ett nytt användningsområde till en massa bomullsband
som tidigare bara hade stått på hyllan.
 
Tack till deltagare och personal för två väldigt givande och inspirerande veckor!

Om ni befinner er i Örebrotrakten vill jag varmt rekommendera er att besöka Rosängen
Kika in på deras hemsida för mer info: http://www.rosangen.se/


//Sofia
 
 
 



Inga kommentarer: