Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




fredag 19 augusti 2011

Slutprojekt- Josefin Johansson

Tanken med mitt slutprojekt var att ta till vara på textila kläder så att de får ett nytt användningsområde, då de är ett av de svåraste materialen att återvinna på ett bra sätt.

Jag valde att gör om ett par uttjänta kjolar till moderna väskor med en unik känsla då ingen är den andra lik. Det som jag tyckte var viktigt var att spara alla dragkedjor, fickor och knappar för att fortfarande behålla känslan av dess tidigare liv som kjol.

Till utställningen fick varje väska ett eget namn och beskrivning som talar om egenskaper hos väskan. Detta för att dels ge kjolens förra ägare en hyllning och andra en aning om hur den personen var. Dessa egenskaper förde jag över till väskan eftersom jag tror att liksom kläder att väskor beskriver en människas personlighet. Oavsett om den är liten, stor eller om den har många fickor eller få så matchas den med sin ägare.

"Väskan håller nu dig närmast, den bär sakerna som fyller ditt liv och den beskriver din personlighet. Den är din bästa vän".


Inga kommentarer: