Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




onsdag 1 juni 2011

Slutprojekt Malin



Reborn – en andra chans
Varje år slängs 70 000 ton textila hushållssopor i Sverige. Vi får allt mer problem med att ta hand om de sopor vi producerar. Vi måste sluta kasta och börja utnyttja det vi redan har. Vi är tvungen att göra om våra sopor till användbara plagg igen!
Men hur ska alla stackare som inte kan sy göra? Måste vissa dras med fula, trasiga och fläckiga plagg medan de händiga får glänsa?
Det är där mitt projekt Reborn kommer in. Genom att sy om kasserade plagg till bebiskläder har jag förvandlat skräp till skatt. Jag vill visa på att det går att få sopor att bli något säljbart. Plaggen jag räddat från sopdöden innehåller färre kemikalier än nya plagg, de bär på en historia, det ligger timmar av arbete bakom dem och de är inte tillverkade av barn, eller under vidriga förhållanden. Det är garanterat. De har inte heller transporterats runt halva jorden eller krävt enorma resurser i tillverkningen. Dessutom kan kläderna följa modet om det är det som lockar, eller vara helt unika i stil om det känns bättre. Allt till en billig penning. Det är starka säljargument.
Självklart kan projektet även användas som inspiration för att börja sy själv. Men det är också en liten gnutta hopp för dem som hellre begår elakheter mot barn än att sätta sig vid symaskinen och rädda ett annars kasserat plagg. Det finns en marknad för detta. Nu måste världen bara förstå vilka vinster det finns i att göra som jag gjort. Då får de ohändiga äntligen en chans att göra rätt!
/Malin Morberg
malin.morberg@gmail.com

1 kommentar:

slöjdLena sa...

Jag sitter här i Örebro och gläder mig över att er linje finns och hoppas att många väljer att gå den för en hållbarare framtid. Barnen som får dessa kläder som du sytt får i sig mindre giftiga ämnen och får vara hur fina som helst. Heja dig Malin.
Jag hoppas att det blir några från er linje som kommer att få fler att vakna och se nya miljömässiga möjligheter via recykling.