Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




fredag 10 juni 2011

Slutprojekt - Anna Börjesson























PROJEKT: skor, handlar om att med enkla metoder sy sina egna skor.



I dagens samhälle kanske man inte kommer att tänka skor som en sak man kan göra själv. Speciellt då det är så lätt att omedvetet låta sig luras av handelns smarta reklamkanpanjer. Om man har tur kanske man får med sig två par till priset av ett? Har man då tänkt hela kedjan vart skon kommer ifrån och vem som har gjort den, hur mycket gifter som ligger bakom i limmet, färgerna och materialen? Som tur är läcker det ut mer och mer avslöjande information från fabrikerna och det sägs att vi blir mer medvetna. Ändå fortsätter folk köpa och konsumtionen ökar.



Min idé kom efter en formgivningsuppgift tidigare i år då jag sydde en kinaskoinspirerad modell helt av innerslangar från cykel. Jag blev överraskad av mitt resultat så jag fortsatte på det spåret och hittade andra material. Bland annat testade jag bildäck(utan HA-olja) som sula men saknade rätt verktyg och hittade cykeldäck istället som var desto mer lätthanterligt och relativt giftfritt. Sedan fortsatte jag experimentera och hittade nya modeller som som jag trivdes med.





På utställningen har jag med fyra par skor varav två med sula av cykeldäck och överdel av textil från en gammal duk och en gardin, sen är det en uppdaterad kinaskomodell av innerslang från traktordäck samt en innetoffel sydd av trasmatta. Därtill gjorde jag ett par skopåsar av gamla örngott och skrev visitkort med skrivmaskin på välanvända sjökort jag fått av min morfar.


















Min vision är nå ut till folk med mina nyvunna kunskaper i form av workshops och inspirationsmaterial, än så länge är jag fortfarande i starten av mitt projekt och jag har mycket kvar att lära.

Är du intresserad? Hör av dig! Inom sinom tid har jag kanske en egen hemsida att stoltsera med, tills dess: anna.borjesson@faltbiologerna.se

1 kommentar:

slöjdLena sa...

vilka tuffa skor, hur fina som helst.