Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




tisdag 15 mars 2011

Praktik på Stockholms Stadsmission, möbelremake

En vecka har gått och snart en till.
På Stockholms Stadsmission tar man emot gåvor i form av kläder, möbler och diverse kuriosa. Allt körs till lagret i segeltorp där det sorteras, prismärks och skickas ut till verksamhetens 8 butiker runt om i Stockholm. Läs mer på http://www.stadsmissionen.se/. I ett hörn av den stora lagerlokalen härjar möbelremaketeamet med Frederik i spetsen, och det är här jag fått äran att göra min praktik.

Första veckan kretsade allt kring retromässan (http://bakatframat.se/retromassan/)som hölls nu i helgen och där det gällde att ha så mycket fina möbler att sälja som möjligt. Bord målades, lampskärmar tillverkades av spetsdukar, stolar, pallar, byråer och skåp målades och en och annan stolsdyna och golvlampa fick sig också en uppfräschning. Själv hjälpte jag till med lite av varje där det behövdes. Och när jag inte hade annat att göra jobbade jag på mitt lilla soloprojekt, fyra stolar som skall kläs om.

Denna vecka är lite lugnare med mässan avklarad och jag som praktikant får mera uppmärksamhet. Idag fick jag lära mig hantera lacksprutan, svårare än man skulle tro, och målade ett bord. Imorgon skall jag försöka rädda en snedsågad bordsskiva (jo, det var tyvärr jag som sågade) och på torsdag flyr jag fältet och skall istället få vara med och få en inblick i sorteringsarbetet.

Här en bild från våran monter på retromässan och min första färdiga stol.


Inga kommentarer: