Följ oss på Facebook!
Instagram: recycledesign_eskilstuna




torsdag 29 oktober 2009

The golden arrow

En del av vår grupp av 12 går en högskolekurs på Mälardalens högskola. Även den heter Recycle design. Imorgon är slutredovisningen på kursen. Vår uppgift är att bygga en fungerande lampa av återvunnet material och den får inte överstiga 5 watt. Jag tror inte att jag är den enda som sitter och finslipar på detaljerna.

Jag har just nu fastnat och vill passa på att presentera en underbar film som beskriver det brutna kretsloppet av konsumtion. Att konsumtionskedjan är en linjär kedja inte en sluten cirkel.


En kvinna som heter Annie Leonard har spenderat många år åt att just ta reda på var saker kommer ifrån, och vad som händer när de slängs.
Hon presenterar det själv i sin film som jag tycker att alla borde se. Den är tjugo minuter lång, och ge den lite tid även om den är lång, så är den värt varenda minut.


Filmen har underbara teckningar som låter oss förstå allt genom bilder. Nog talat, Ta en titt!


Hoppas att kunna rapportera från en inspirerade redovisning av återvunna lampor imorgon.

3 kommentarer:

Eva S sa...

Det är onekligen en oerhört pedagogisk film!!

Den bästa kommentaren är den på slutet, "vem är realist?"

Eva S

Anonym sa...

Hej klassen
Grattis till en spännande blogg. Jag är inne rätt öfta och kollar. Bra att ni hittar intressanta länkar.

Eskilstuna förskolor och grundskolor har ett miljönätverk med lärare som naturskolan håller i. Skulle jag kunna skicka ut info om bloggen till dem?

Många naturskolor driver hållbar utveckling i sina kommuner. Likandant där; kan jag skicka ut bloggen till dem också.

Vi hörs

Nicke

Sasan Shaba sa...

Hej!
Mycket bra blogg, jag håller på med ett projekt på MDH som handlar om recycle design, ni får gärna titta på min blogg
creativeenvironmentdesign.wordpress.com

Ha det underbart
/Sasan